mies,lies,An en Paul

Eindelijk in Mozambique

Op woensdag was het dan eindelijk zover, op weg naar Mozambique. Gelukkig weinig problemen bij de grens, in ongeveer een uur Zuid-Afrika uit en Mozambique in. De eerste stop in Mozambique hebben we gemaakt in het plaatsje Chidenguele. Hier was een erg mooi strand waar we direct zijn ingedoken. Wat een heerlijk warm water. Bij Sun Beach lodge een chaletje gehuurd met uitzicht op zee met walvissen.

Ook al was het hier erg mooi toch de volgende dag doorgereden naar Tofo aangezien we al wat tijd waren verloren. Bij Bamboozi lodge twee nachtjes geboekt op de camping. Dit is de plek om walvissenhaaien te spotten, maar helaas was er iets teveel wind donderdag. Michel heeft wel zijn kitesurfspullen voor de tweede keer deze vakantie kunnen gebruiken. Ook vrijdag ging de snorkelsafari niet door omdat de zee te wild was. Dus even lekker geinternet en wat gelezen op het strand.

Gelukkig konden we zaterdag om 10:30 dan eindelijk op snorkelsafari. Anneke ging niet mee want die had het al een keer meegemaakt en durfde het niet nog een keer aan. De zee was gelukkig rustig vandaag en er stond niet veel wind. Na een korte briefing te hebben gehad dat we de walvishaai niet mochten vasthouden en uit moesten kijken voor zijn staart konden we gaan. We waren nog maar net onderweg en zagen een aantal walvissen met kleintjes van een paar meter afstand. Wat is dat mooi zeg. Gelijk na de walvissen kwam er een hele roedel dolfijnen langs onze boot. En toen wees onze gids de eerste walvishaai aan en konden we het water in. Wat is dat gaaf om met zo’n groot beest mee te zwemmen. Uiteindelijk 5 walvishaaien gezien en ook nog gezwommen met een manta ray was het weer tijd om terug te varen. Dit was echt een hele mooie ervaring.

Dezelfde dag nog naar Morrungulo gereden dit is ongeveer 3 uur rijden ten noorden van Tofo. Hier weer twee nachtjes op een camping aan het strand geboekt. Hier lekker gerelaxed en wat kreeften gekocht van een lokale visser die we s’avonds op de braai hebben gegooid.

Op maandag zijn we naar Vilanculos gereden. Hier nog even genieten van het strand want vanaf woensdag gaan we het binnenland van Mozambique in en zullen we het even zonder de zee moeten doen.